کد مطلب:259347 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

قداست فرشتگان از نسبت های ناروا
یوسف بن محمد و علی بن محمد بن سیار به عنوان دو شاگرد، به محضر امام حسن عسكری علیه السلام آمدند و آماده شدند تا از علم و كمال آن حضرت بهره مند گردند و مذاكره ی آنها با امام حسن عسكری علیه السلام به ترتیب زیر انجام شد:

شاگردان گفتند: گروهی در نزد ما زندگی می كنند و معتقدند هاروت و ماروت [1] دو فرشته ای هستند كه فرشتگان آن دو را هنگام افزایش گناه در میان انسان ها؛ برگزیدند و خداوند آنها را با فرشته ی دیگری به دنیا فرستاد. این دو فرشته ستاره ی زهره را فریفتند و خواستند با آن ستاره زنا كنند و همچنین این دو فرشته شراب می خورند و آدم می كشند و خداوند آنها را در سرزمین بابل عذاب می كند. ساحران از آن دو فرشته، فن سحر و جادو را فراگرفتند و خداوند ستاره ی زهره را مسخ كرد.

امام حسن عسكری علیه السلام فرمود: پناه می برم به خدا از چنین نسبت های ناروا، فرشتگان خدا در پرتو الطاف خدا، معصوم و محفوظ از كفر و زشتی ها هستند.



[ صفحه 127]



خداوند در قرآن می فرماید:

(لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون) [2] .

«آنها هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی كنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور كامل) اجرا می نمایند.»

سپس چند آیه ی دیگر مانند آیه ی 19، 20، 27، 28، سوره ی انبیاء را خواند كه همه بیانگر عصمت فرشتگان است.

آن گاه فرمود: خداوند متعال این فرشتگان را جانشینان خود در زمین قرار داد، آنها در دنیا همانند پیامبران و امامان علیهم السلام هستند، آیا هیچ كس از پیامبران و امامان آدم می كشد، یا زنا می كند و یا شراب می نوشد؟!

آیا نمی دانید كه خداوند دنیا را خالی از پیامبر یا امام از جنس بشر نكرده است، مگر خداوند نمی فرماید:

(و ما ارسلنا من قبلك الا رجالا نوحی الیهم من اهل القری) [3] .

«و ما قبل از تو نفرستادیم، جز مردانی از آبادی ها را كه به آنها وحی می كردیم».

خداوند در این آیه خبر می دهد كه فرشتگان را به سوی زمین به عنوان این كه پیشوایان و حاكمان زمین شوند نفرستاده، بلكه آنها را به سوی پیامبران (برای رساندن وحی) فرستاده است.

شاگردان گفتند: بنابراین ابلیس، فرشته نیست.

امام حسن عسكری علیه السلام فرمود: نه، بلكه او از جنیان است؛ آیا نشنیده اید كه خداوند می فرماید:

(و اذ قلنا للملائكة اسجدوا لادم فسجدوا الا ابلیس كان من الجن) [4] .



[ صفحه 128]



«به یاد آرید زمانی را كه به فرشتگان گفتیم بر آدم سجده كنید، آنها همگی سجده كردند جز ابلیس كه از جن بود».

بنابراین ابلیس از جن بود.

جدم امیرمؤمنان علی علیه السلام و او از رسول خدا صلی الله علیه و اله نقل كرد كه فرمود:

«خداوند آل محمد صلی الله علیه و اله، پیامبران و فرشتگان مقرب را برگزید و گزینش خداوند نبود مگر بعد از آن كه به حال آنها آگاهی داشت كه از ولایت و سیطره ی فرمان خداوند خارج نمی گردند و از حریم عصمت بیرون نمی روند و به آنان كه سزاوار عذاب الهی هستند، نمی پیوندند».

شاگردان گفتند: برای ما روایت كرده اند: هنگامی كه رسول خدا صلی الله علیه و اله به امامت علی علیه السلام تصریح كرد، امامت او را بر جماعت های گوناگون از فرشتگان عرضه نمود، (بعضی از) آنها امامت او را نپذیرفتند و بر اثر این گناه به صورت قورباغه ها مسخ شدند.

امام حسن عسكری علیه السلام فرمود: پناه می برم به خدا كه چنین دروغ هایی را به ما نسبت می دهند؛ فرشتگان مانند پیامبران خدا و رسولان خدا هستند. آیا در این صورت از پیامبران، به خدا كفر سر می زند؟

شاگردان گفتند: نه.

امام حسن عسكری علیه السلام فرمود: همچنین از فرشتگان كفر سر نمی زند، شأن فرشتگان عظیم و مقامشان ارجمند است و از این نسبت های ناروا به دور می باشند. [5] .


[1] نام اين دو فرشته در آيه ي 102 سوره ي بقره آمده است.

[2] سوره ي تحريم، آيه ي 6.

[3] سوره ي يوسف، آيه ي 109.

[4] سوره ي كهف، آيه ي 50.

[5] احتجاج طبرسي: ج 2، ص 256 و 266.